Rabu, 18 Mei 2011

Lumrah diuji




Pujukan Allah cuma satu,bergembiralah dengan pahala disebalik ujian itu.Tenanglah dengan janji-janji syurga.Ini bukan 'ESKAPISME' tetapi itulah iman.

Bukankah sudah diungkapkan oleh sejarah,ada isteri yang baik diuji dengan suami yang jahat seperti Asiah isteri kepada firaun Laknatullah.Ketika diseksa menjelang kematiannya,Asiah hanya memohon kepada Allah untuk mendapat rumah dalam syurga.Yakinlah,bahawa cinta yang lebih besar sedang menguji cinta yang kecil.Cinta Allah sedang menguji cinta kita kepada isteri atau suami.

Dan jika cinta kecil itu rapuh,jangan pula cinta yang lebih besar itu roboh.Percayalah panji-panji Allah di akhirat ialah penawar paling mujarab untuk menghadapi keperitan ujian hidup di dunia.

Bagaimana sekiranya cinta kita sudah dipersiakan?Pasangan kita seolah-olah menjadi 'ORANG LAIN' Dia bukan lagi insan yang kita kenal dulu.Apakah ketika itu kita akan jadi penasaran?Habis segala laci,meja tulis,kereta atau begnya kita selongkar.Terkadang kita mahu m.Berilah ruang dan peluang untuk insan yang dicintai menikmati hidupnya,menyimpan kenangannya,usah cemburu pada kenangan dan memori lalu..cemburu buta merosakkan rumahtangga.Hilang kepercayaan menyebabkan kita hilang pertimbangan.Habis telefon bimbitnya, e-mail suami/isteri diperiksa,Facebook dan apa saja milik pribadinya kita selongkar.Mencari dan menghidu kalau-kalau terdapat bukti kecurangannya.Siang malam diamuk gelisah.Kita bagaikan kerasukan.

Pada saat genting itu tekanlah butang 'PAUSE'.Bertanyalah pada diri,apakah kita masih menaruh harapan?jika jwapannya masih ya,maka nyalakanlah harapan itu-"KEEP HOPE ALIVE"Berusahalah untuk memperbaiki diri.Dakap cinta Allah swt erat-erat.Moga perubahan diri kita membuahkan harapan dan juga merubah pasangan kita.Cinta Allah beri kita kekuatan,ketenangan dan mohonlah diberi petunjuk.Berdoalah,merayu dan bertafakkurlah mencari cinta yang Besar..pasti menemui jalan pada cinta yang kecil...

CINTA ALLAH LEBIH UTAMA

Tempuhlah jalan-jalan yang baik dan dibenarkan oleh syariat untuk membetulkan keadaan.Jangan cuba membasuh najis dengan air najis.Maksudnya,jangan gunakan jalan yang salah untuk memperbetulkan kesalahan pasangan kita.Nanti keadaan akan bertambah buruk.Terimalah takdir itu dahulu.Kita tak mungkin dapat mengawal arah tiupan angin,tetapikita masih mampu mengawal kemudi pelayaran.

Setelah berusaha sehabis daya,istirehatkan minda dan hati yang lara.Tenangkan perasaan barulah dapat berfikir dengan tenang..Dia bukan segala-galanya dalam hidup yang singkat ini.Harafkan yang terbaik tetapi bersedialah menghadapi yang terburuk.Jika terpaksa kehilangan cinta itu bukan bermakna kehilangan segala-galanya.

Buat isteri yang diuji,ambillah masa untuk bersunyi-sunyi dengan Allah.Ketika hatimu tenang,tuliskan surat ini.Surat untuk menghadapi tragedi cinta.....

Suamiku yang disayangi,

Surat ini kutulis dengan hati yang tulus dan terus-menerus berdoa agar kau dan aku berjaya mengatasi apa jua halangan dalam perjalanan kita untuk mendapat keredhaan Allah.Hingga kini aku terus yakin,jika kita mencari kebaikan,insyaAllah,Allah akan memberikannya.

Terlebih dahulu ingin aku nyatakan bahawa dalam apa jua pergolakan dan ujian yang berlaku sepanjang kita berumahtangga,aku tetap menghormatimu.Walaupun ada masanya sikap dan kata-kataku terlanjur dan terkasar,itu bukanlah kerana aku sudah tidak menghormatimu apatah lagi membencimu...Tetapi semua itu kerana terlalu sayang.Aku tidak mahu kehilangan dirimu sebagai suami seperti anak-anak kita juga tidak mahu kehilangan kasih sayang seorang ayah.

Maafkan aku.Akulah yang lebih banyak bersalah dan tidak bijak menghadapi ujian rumahtangga ini.Sesungguhnya sejak dulu sehingga sekarang aku menagih pimpinan dan panduanmu.Pimpinlah aku untuk menjadi isteri yang solehah dan ibu yang baik.Aku tidak mahu berpisah dengan semua kesayanganku ini.Oleh itu,aku merayu agar aku terus kau sayangi,dilindungi,dipercayai dan dipimpin untuk menjadi wanita yang bener-benar menjadi penyeri hidup seorang suami dan anak-anak.

Kebahagiaan kita sekeluarga berada ditanganmu.Dikaulah yang menjadi peneraju dan nakhoda rumahtangga ini.Aku mahu tugas dan amanah ini dikau laksanakan biarpun ianya berat.Ia menagih keikhlasan,keimanan dan kejujuran yang tinggi.Aku sedar apa yang akan ditanya ALLAH pada hari akhirat kelak kepada suami sebagai pemimpin adalah lebih berat dan sukar dijawab berbanding pertanyaan Allah kepada seorang isteri.Jadi aku sentiasa sedia dan setia untuk berada disisimu untuk sama-sama mengharungi kepayahan ini.

Marilah kita sama-sama menginsafi hakikat yang umur kita semankin bertambah,upaya dan tenaga kita semakin kurang,tetapi perjalanan kita semakin jauh dan beban kita semakin berat.Amanah yang adapun belum selesai kita tunaikan,apatah lagi untuk menambah beban yang baru.

Oleh itu marilah kita saling mengingatkan,supaya kembali menilai peranan dan tangungjawab masing-masing.Apakah kita telah laksanakan amanah yang kita janjikan dihadapan Allah ketika kita bernikah dulu?Pernikahan yang disamakan dengan mendirikan masjid.Sanggupkah kita merobohkan masjid yang sama-sama kita bina?Marilah kita bertanya apakah fungsi sebuah masjid didirikan??Begitu suci ikatan kita,bukan sekadar melepaskan hawa nafsu sahaja.Ia bukan perkongsian fizikal,tetapi perkongsian fikiran,perasaan dan jiwa untuk sama-sama berbakti kepada Allah.Di dalam masjid orang solat,berzikir,membaca al-quran,mendengar tazkirah kuliah dan lain-lain ibadah.

Aku rindukan semua itu.Tetapi kerinduan itu tidak akan kesampaian tanpa bimbingan daripadamu.Aku lemah wahai suamiku.Pimpinlah aku untuk mendapat kasih sayang Allah melalui aliran kasih sayangmu.Engkau harapan aku dan anak-anak.Kami hakikatnya telah diserahkan oleh Allah sebagai amanah kepada dirimu.JANGAN SIA-SIAKAN,KELAK BURUK PADAHNYA.Relakah engkau melihat kami terkapai-kapai di dunia ini tanpa pimpinan?Dan sanggupkah kita melihat di akhirat kelak insan yang bersama kita dan kita sayangi ,terhumban ke dalam neraka yang penuh seksaan?Berfikirlah dengan fikiran dan hatimu yang tenang demi agamamu,keluargamu dan hidupmu biarpun sejenak..

Mohon berundur dahulu,Pasangan bahagia bukanlah tidak membuat kesilapan.Tetapi mereka tetap bahagia kerana mereka sentiasa belajar mengakui kesilapan dan belajar daripadanya....Kuakui kesilapanku dan kucuba memperbaikinya dan melupakannya...Aku menaruh harapan dan sentiasa berharaf kau sudi membantuku untuk itu! Semoga paparan ini dijadikan santapan minda dan panduan yang berguna kala santai dan menambah ilmu keibubapaan kita bersama...Amin..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan